De warming up is een belangrijk onderdeel als je gaat bewegen

9 redenen om vandaag een biertje open te trekken
4 augustus 2017
Hardlopen veroorzaakt gemiddeld de meeste blessures!
9 augustus 2017
Alles tonen

De warming up is een belangrijk onderdeel als je gaat bewegen

De warming up is een belangrijk onderdeel als je gaat bewegen

Het doel van de warming up is om je spieren op te warmen. Zo activeer je de energiesystemen die je nodig hebt om de zenuwgeleidingssnelheid te verhogen.

Een warming up zorgt ervoor dat je stofwisseling versnelt, zo worden de spieren sneller voorzien van zuurstof en energie. Hierdoor produceren ze minder afvalstoffen. Tevens zijn goed doorbloede warme spieren minder kwetsbaar dan koude spieren en raak je dus minder snel geblesseerd.
Door een goede warming up heb je minder last van spierpijn en een betere sportprestatie.

Voor de krachttrainers: een goede warming up kan ook bijdragen aan je ROM, je Range of Motion. Door de warming up creëer je een betere flexibiliteit van de spieren. Een grotere ROM, betekent een grotere bewegingsuitslag, wat weer een positief effect heeft op je kracht- en spieropbouw.

Richtlijnen voor een goede warming up

  • Een actieve warming up is beter dan een passieve warming up. Het is het goed om je spieren warm te houden tussen je warming up en training. Doe je dus bijvoorbeeld mee aan een hardloopwedstrijd en je moet na je warming up nog 15 minuten wachten tot je van start mag, dan kan die extra laag kleding heel nuttig zijn. Maar die extra kleding dient niet om je spieren op te warmen zonder warming up.
  • Als je stretcht als onderdeel van je warming up, kies dan voor dynamisch stretchen in plaats van statisch stretchen. Hiermee wordt bedoeld dat je het op stretchen van een spier al verend doet. Yoga stretchoefeningen zijn tevens ook goed om aan je warming up toe te voegen.
  • Doe als onderdeel van je warming up een aantal sport specifieke oefeningen. Dit betekent voor krachttraining bijvoorbeeld een aantal sets squats met enkel lichaamsgewicht of een lege stang, of in ieder geval beduidend minder gewicht dan je gebruikt voor je echte sets.

Tot slot

Een warming up hoeft niet lang te duren. Je kan je lichaam makkelijk binnen een kwartier klaarstomen voor je echte workout.

En vergeet niet: een warming up is niet alleen belangrijk voor je onderlichaam, maar net zo goed voor je bovenlichaam!