Last van chronische ontstekingen?

Deze 3 oefeningen zouden u kunnen helpen.

Wanneer het lichaam een blessure in stand houdt, het reageert op het onstekingsproces door de voedingstoffen aan het benadeelde gebied te vergroten en hiermee de genezing te bevorderen. Dit proces wordt gekenmerkt door roodheid, warmte en een zwelling in het gebied. Dit is een belangrijk onderdeel voor het herstellen van de gezondheid van het lichaamsweefsel. Maar soms treedt hierbij een probleem op wanneer deze inflammatoire cascade niet is ‘uitgeschakeld’, waardoor het lichaam de ontsteking in stand houdt en zo een chronische ontsteking wordt.

Een chronische ontsteking kan lastig zijn en gezondheidsproblemen veroorzaken. Naast het zware, ongemakkelijke gevoel, is er aangetoond dat langdurige chronische ontsteking schade aan de hersenen, hart en diverse andere organen kan geven. Ook is er een koppeling gevonden met verschillende ziekten als Alzheimer en chronisch hartfalen (Reina-couto et al; Schwartz).

Het is daarom van groot belang om een chronische ontsteking niet te negeren. Maar wat moet je doen? Het gebruik van geneesmiddelen en voeding aanpassingen kunnen gevolgen hebben, daarentegen is er een andere vorm behandeling die vaak genegeerd wordt: Oefeningen!

Waarom oefeningen een betere optie kan zijn om uw chronische ontsteking te beheren? Door de oefeningen goed en regelmatig uit te voeren, kunt u uw ontsteking verminderen terwijl het ook nog andere voordelen biedt voor bijna elk systeem van het lichaam, het verbeteren van de algehele gezondheid. Door de spieren te activeren tijdens de oefeningen, worden er tijdens de bewegingen vloeistoffen in de armen en benen terug naar het hart gestuurd om het zo het continue ontstekingsproces te ‘resetten’.

Welke oefeningen moet je dan doen? Uit diverse studies ondersteunen het gebruik van aërobe oefeningen, maar is bewezen dat krachttraining helpt (Beavers, Brinkley, and Nicklas). Dit betekend dat oefeningen kunnen helpen, maar aerobe oefeningen zullen het meeste effectief zijn. Als u problemen ondervind met chronische pijnklachten, zijn hier wat oefeningen om uw proces te starten:

Wandelen!

Wandelen heeft grote effecten op uw gezondheid. Wandelen is een oefening waarbij u het hele lichaam gebruikt en het heeft ook een cardiovasculaire component. Een ander pluspunt is dat het lopen overal gedaan kan worden, dus waarom geen routine maken van 30 minuten lopen per dag.

Straight leg raises

Deze oefening kunt u gemakkelijk doen op het bed, de bank of de vloer. Hierbij begint u liggend op uw rug, zet één been in 90 graden flexie, waarbij u uw voet dicht bij uw andere been zet. Til het rechte been op tot dat uw knieen op dezelfde hoogte zijn. Houdt deze houding 1-2 seconden vast en laat dan het been rustig weer zakken. Zorg dat u continue aanspanning voelt in uw dijbeen. Bekijk of het mogelijk is om 3 sets van 10 te doen.

Bruggen

Bruggen zijn goede oefeningen waarbij u de spieren oefenend van de rug, bekkenbodem en hamstrings. Begin liggend op uw rug met beide benen in 90 graden gebogen stand, met beide voeten plat op de grond en de armen langs uw zijde. Til nu uw billen omhoog richting het plafond. Houd deze houding voor 1-2 seconden vast en ga dan weer rustig terug in de beginpositie.

Al deze oefeningen zijn zeker geen eenmalige oplossing voor chronische ontstekingen. De sleutel is om lichaamsbeweging te integreren in uw dagelijks leven. Zittend op de bank en tv kijken, overweeg hierbij om u hiel een aantal maal te verhogen. Ga een rondje lopen rond het huis tijdens een reclameblok. Gebruik oefeningen als een sociaal platform, nodig vrienden uit om samen met u een wandeling te gaan maken of samen met u naar de sportschool te gaan.

Denk aan de oefeningen als een dagelijkse gewoonte. Net zoals u een gezonde mond wilt hebben, poetst u ook elke dag uw tanden. Als u de chronische ontsteking wilt verminderen door middel van oefeningen, moet u uw lichaam elke dag goed gebruiken. Kom er achter welke oefeningen het beste werken voor u en heb er vooral plezier in!

Voor vragen over oefeningen of hulp bij oefeningen kunt u altijd terecht bij een van onze fysiotherapeuten van Yorbody of kom sporten in een van onze sportscholen.

Bron: www.lumo.nl