Een peesverkalking is de afzetting van kalk in een pees, wat kan leiden tot (pijn)klachten. Een ander woord voor deze kalkspatjes is calcificaties. Peesverkalking komt vooral voor in pezen van de schouder en het schouderkapsel. Naar schatting komt dit bij drie tot vijf procent van de mensen voor. Lang niet altijd geven deze verkalkingen schouderklachten.

Oorzaak

Veel mensen denken dat peesverkalking wordt veroorzaakt door een ongeval of overbelasting. Maar verkalkingen ontstaan door verminderde bloeddoorstroming, waardoor cellen verkeerde vormen van calcium aanmaken. Vaak speelt erfelijke aanleg hierbij een rol. Een peesverkalking heeft niets te maken met botontkalking of artrose.

Symptomen peesverkalking

Als de verkalkingen groter worden, kan de pees ingeklemd raken (‘impingement’). Dit geeft pijnklachten, bijvoorbeeld bij tillen of op je schouder liggen. Daarnaast kan iemand zijn schouder minder goed bewegen.

De diagnose peesverkalking werd voorheen gesteld op basis van een röntgenfoto, maar tegenwoordig steeds vaker via een echo. Met echo zie je het sneller. Er zijn veel fysiotherapeuten die zo’n echo maken. Het echobeeld laat de kalkspatjes goed zien.

Behandeling peesverkalking

Peesverkalking kan op een aantal manieren behandeld worden van afwachten, schokgolven tot aan kijkoperatie in ernstige gevallen.

Advies

De fysiotherapeut kan via specifiek onderzoek bekijken of er mogelijk sprake is van kalkafzetting in uw pees. Hij/zij kan u het best adviseren! Maak direct een afspraak met één van onze fysiotherapeuten!