Wel eens last gehad van een pijnlijke hiel? Grote kans dat het hielspoor was: meer dan 10 procent van de Nederlanders heeft daar ooit wel eens last van gehad. Gelukkig is deze ontsteking rondom de hiel goed te behandelen en is de pijn in een paar weken tot maanden weer voorbij.

Hielspoor is een beetje een misleidende term. Het is een verzamelnaam om diverse problemen in de hiel te omschrijven. Een hielspoor zelf is een aanhangsel aan het hielbot dat is gevormd door kalkafzetting aan de hiel. Vervolgens kan er pijn ontstaan doordat het weefsel en botvlies om het hielspoor heen geïrriteerd of ontstoken raakt.

Overigens leidt hielspoor lang niet altijd tot pijn: geschat wordt dat 30 tot 75 procent van de Nederlanders hielspoor heeft. Slechts 10 procent merkt daarvan de gevolgen.

Overbelasting

Hielspoor is een gevolg van overbelasting van de vezelband of peesplaat onder de voet. Hierdoor is de aanhechting van het weefsel aan het hielbot onder grote spanning komen te staan en is het botvlies gaan irriteren of ontsteken.

Door de overbelasting zijn er bovendien vaak scheurtjes in de pezen ontstaan die ook weer kunnen leiden tot irritatie of ontsteking. Het lichaam probeert dit zelf te herstellen maar als dit te lang duurt ontstaat na verloop van tijd een kalkspoor of botaansporing: een hielspoor dus.

De overbelasting van het gebied rondom de hiel kan allerlei oorzaken hebben:

• Sporten
    • met name hardlopen en springen
  • Langdurig gebruik van verkeerde schoenen
    • bijvoorbeeld zachte zolen of nauwsluitende schoenen
  • Bergwandelen
    • met name bergop wandelen
  • Overgewicht
  • Korte kuitspier
  • Veel en te lang staan of zitten
    • met name hurken
  • Platvoeten/holle voeten
  • Steile voetzool
  • Hielkussenatrofie
    • weinig dempend vetweefsel onder hiel: komt vooral bij ouderen voor

Leeftijd

Leeftijd is een belangrijke voorwaarde om last te krijgen van hielspoor: onder de 50 jaar komt het eigenlijk niet voor. Kinderen kunnen wel last hebben van hielspoorachtige verschijnselen maar dit wordt dan onder de ziekte van Sever Schinz geschaard: een aandoening die meestal vanzelf weer overgaat.

Kenmerken

Hielspoor hoeft dus geen probleem te zijn, maar als het zich openbaart is dat als volgt te merken:

• Pijn onder de hiel
    • vooral ’s ochtends
  • Pijn onder de voet na (langdurig) stilzitten
  • Pijn bij lopen
    • zeker bij het opstarten, na een beetje opwarmen neemt de pijn meestal af
  • Pijn bij lang durig stilstaan
  • Stijf of gespannen aanvoelen van de peesplaat
  • Hielpijn bij autorijden
    • vaak als gevolg van de onnatuurlijke houding van de voet

Pijn

De pijn hoeft niet beperkt te blijven tot één plek maar kan uitstralen naar de hele onderkant van de voet. Bovendien kan de pijn de ene dag heftiger zijn dan de andere dag. Belangrijk is in ieder geval om de symptomen niet te negeren maar zo snel mogelijk in actie te komen. Hielspoor is prima te behandelen, maar hoe langer de klachten duren, hoe langer het duurt voordat ze zijn opgelost.

Behandeling

Er zijn volop mogelijkheden om hielspoor te behandelen, in alle stadia van een ontsteking. Zoals zo vaak is voorkomen beter dan genezen. Kijk daarom eens goed naar je (sport)schoenen: vervang ze indien nodig of gebruik inlegzolen of -hakjes of steunzolen. Zorg voor een goede warming-up bij sporten. Ontspan regelmatig bij lange autoritten en gebruik zoveel mogelijk cruise control. Werk verder niet te lang in dezelfde houding en let op je voeding bij overgewicht. Mocht u twijfelen of u last heeft van hielspoor, dan kunt u altijd contact opnemen met de fysiotherapeut.