Zo slecht is het knakken met je vingers
26 mei 2017
Effecten gezondheid stoppen met roken
31 mei 2017
Alles tonen

Collecte Nationaal Epilepsiefonds

Lichamelijke activiteit geeft in het algemeen geen verhoogde kans op epileptische aanvallen. De concentratie tijdens lichamelijke inspanning lijkt het optreden van epileptische aanvallen juist te verminderen. De meeste aanvallen treden echter op na afloop van een activiteit. Het is daarom belangrijk dat u nooit abrupt met een activiteit stopt maar dit langzaam afbouwt. Dit wordt ook wel ‘cooling-down’ genoemd. Het totale aantal epilepsie aanvallen wordt echter niet beïnvloed door lichamelijke activiteit. Ook de werking van medicijnen tegen epilepsie wordt er niet door beïnvloed.

Deelname aan bewegingsactiviteiten werkt veelal ontspannend. Mensen bij wie aanvallen opgeroepen worden door spanning, zouden door sportbeoefening mogelijk wel minder aanvallen kunnen krijgen. Voor zover bekend, heeft lichamelijke activiteit geen invloed op het gehalte van de anti-epileptica (medicijnen tegen epilepsie) in het bloed en vice versa. Het gebruik van anti-epileptica is daarom geen excuus om niet te bewegen.

Veilig in beweging

Met de juiste voorzorgsmaatregelen zijn vele verschillende sporten goed mogelijk voor mensen met epilepsie. U kunt zelf al een aardige risico-inschatting maken. Let hierbij op de soort aanvallen die u krijgt en hoe vaak deze optreden. Ook als u al een paar jaar geen aanval meer heeft gehad doet u er verstandig aan om toch de benodigde voorzorgsmaatregelen te nemen. De belangrijkste voorzorgsmaatregel is het voorlichten van de begeleider bij groepsactiviteiten. Deze weet dan hoe te reageren als u een epileptische aanval krijgt tijdens of na de activiteit. In overleg met de begeleider kunt u bepalen of u ook de overige deelnemers wilt inlichten. U kunt tenslotte ook een aanval krijgen in de kleedruimte na afloop van de activiteit. Zo voorkomt u paniekreacties.

Beweegtips

Hier volgen tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en te blijven:

  • Kies activiteiten die u leuk vindt en die bij u passen.
  • Beweeg samen: gezellig en motiverend!
  • Bouw duur, intensiteit en frequentie geleidelijk op.
  • Vermijd sporten waarbij een aanval grote risico’s voor uzelf en voor overige deelnemers met zich meebrengt.
  • Variatie voorkomt verveling, er valt vast nog veel nieuws te beleven en te ontdekken.
  • Zwem samen met iemand die de techniek van reddend zwemmen machtig is.
  • Rust na afloop van een activiteit in het water op minimaal 2 meter van de kant uit. De kans op een aanval is na afloop namelijk groter.
  • Een half uur per dag actief bewegen is een gezond streven.
  • Beweeg op zoveel mogelijk dagen van de week.
  • Als u kiest voor een groepsactiviteit, licht dan de begeleider in over uw epilepsie en geef tips over wat te doen bij een aanval.
  • Rust even uit als het te inspannend wordt en laat u niet opjutten om toch door te gaan.
  • Vergeet vooral niet te genieten!