Bewegen belangrijk bij ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson is een hersenaandoening waarbij een kleine groep cellen in de hersenen beschadigt en afsterft. Daardoor kunnen die cellen geen dopamine meer aanmaken. En dopamine heb je juist nodig om soepel te kunnen bewegen en om lichaamsbewegingen onder controle te houden. Parkinson is een langzaam progressieve ziekte, waarbij genezing op dit moment nog niet mogelijk is.

Het gevolg zijn diverse ziekteverschijnselen zoals:

• trillen
  • moeilijk praten
  • stijve armen
  • stijve benen

Wanneer is er aanleiding voor een doorverwijzing naar een fysio- of oefentherapeut?
Er kunnen verschillende aanleidingen zijn voor doorverwijzing naar een fysio- of oefentherapeut. Enkele voorbeelden zijn:

• problemen tijdens het dagelijks bewegen
  • een verminderde conditie
  • nek- en of schouderklachten
  • U bent meerdere keren gevallen waardoor u minder geneigd bent om te gaan bewegen.

De fysiotherapeut, oefentherapeut Cesar of Mensendieck kan u bij deze problemen en klachten begeleiden en adviseren.

Het effect van bewegen bij Parkinson

Parkinson is een progressieve aandoening. Dat houdt in dat het niet te genezen is en dat de klachten met de tijd verergeren. Als u Parkinson heeft, is actief blijven bewegen van essentieel belang:

• U vertraagt het proces dat u steeds meer klachten krijgt
  • U kunt beter omgaan met de ongemakken die Parkinson met zich meebrengt
  • U verlaagt de kans op andere aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, botontkalking en suikerziekte
  • U heeft meer energie
  • U voelt zich prettiger
 De rol van de fysiotherapeut bij Parkinson

Als u Parkinson heeft zult u op den duur steeds meer moeite krijgen met dagelijkse bewegingen zoals lopen, opstaan en omrollen in bed. De fysiotherapeut helpt u om met deze ongemakken om te gaan en geeft ook adviezen aan en uw naasten. Zodat dat u uw zelfstandigheid kunt behouden en zich makkelijker en zekerder te bewegen.