Informatie over heuppijn

Behandelmethodes, oefeningen, artikelen

Bij heuppijn kun je pijn ervaren aan de voorkant en zijkant van uw bovenbeen tot aan de knie. Heupklachten kunnen gepaard gaan met liesklachten. Dit is meestal een gevolg van overbelasting. Daarnaast kun je ook last hebben van van ochtendstijfheid. Wekelijks behandelen wij bij Yorbody Fysiotherapie meer dan 100 patiënten met heuppijn en heupklachten. Hoe behandelt de fysiotherapeut van Yorbody Fysiotherapie jouw heuppijn en heupklachten? Lees hieronder meer informatie over de verschillende behandelmethodes, video oefeningen en artikelen.

Informatie over heuppijn

Behandelmethodes, oefeningen, artikelen

Wat is heuppijn eigenlijk?

Verschillende pijnklachten

Heupklachten zijn pijnklachten die zich in en rond de heup bevinden en kunnen op iedere leeftijd voorkomen. Vaak ontstaan deze door (overmatig) sporten, een ongeval, overbelasting of slijtage. Soms is het onduidelijk of de pijn in de heup voorkomt uit een aandoening van het heupgewricht of dat deze door aandoeningen veroorzaakt is elders in het lichaam, zoals de rug, het bekken of de knie. Het verhelpen van de pijn kan dus pas worden gedaan als de bron van de pijn is ontdekt.
Oorzaken van heuppijn

Meest voorkomende

Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van heupklachten:

• Heupartrose: het kraakbeen raakt beschadigd waardoor het gewricht lastiger beweegt, hierdoor voelt de heup stijf aan;
  • Slijmbeursontsteking van de heup: een zakje met vocht aan de zijkant van de heupkop;
  • Aangeboren afwijkingen;
  • Bepaalde sporten: waarbij er tijdens het sporten veel impactmomenten van de heup plaatsvinden (bijv. rugby, voetbal en handbal);
  • Een ongeval.
Wat kan de fysio doen?

Verschillende behandelmethoden

Dat hangt af van het type klacht en welke behandelmethode daar het best bij past. Vind hieronder een aantal behandelmethodes:

• Herstellen van de bewegelijkheid van de wervels;
  • Gewricht mobilisatie;
  • Trainen om de flexibiliteit, kracht en balans te bevorderen;
  • Advies en begeleiding met betrekking tot werk en sport.
Wat patiënten over ons zeggen

Beoordelingen / Reviews

Wij hechten veel waarde aan kwaliteit en de service naar onze klanten. Daarom willen we ook altijd graag weten wat patiënten van hun behandeling vinden, zo kunnen wij eventueel nog betere kwaliteit en service verlenen. Veel van onze patiënten laten een beoordeling bij Zorgkaart Nederland een beoordeling achter. Zie hier ons gemiddelde cijfer.

Plan een afspraak

Oefeningen bij heupklachten

Fysiotherapeut Remco heeft verschillende oefeningen voor je opgenomen die wij adviseren bij lichte klachten. Hier vind je een oefening om heuppijn te verminderen. Mocht je erg last hebben of niet goed weten wat je met de pijn aan moet, bel een van onze praktijken voor advies of een afspraak.

Bekijk meer oefeningen op ons YouTube kanaal of maak een afspraak bij een van onze praktijken.
Artikelen

Blogs over heuppijn

In onze blog vind je verschillende artikelen over heuppijn. We hebben er hier een aantal voor je opgesomd. Lees meer artikelen in onze blog.
16 augustus 2023

Te lang doorlopen met klachten

Uit onderzoek is gebleken dat 56 procent van de Nederlanders minstens enkele weken wacht voordat zij met fysieke klachten contact opnemen met de fysiotherapeut. Lees meer over lang doorlopen met klachten in onze blog.
19 november 2019
Heupbehandeling artrose

Hoe kan artrose worden behandeld?

Heb je last van artrose? Er zijn verschillende fases en behandelingen. Lees het hier!
4 juli 2019

Echografie

Spierblessure? Slijmbeursontsteking? Met echografie is de therapeut in staat diverse aandoeningen in beeld te brengen. Meer weten over echografie? Lees het in onze blog!
Gemakkelijk online geregeld

Laden...