Wat is triggerpoint?

Gespannen spieren

De behandeling richt zich met name op die klachten waarbij spieren (vaak al langdurig) gespannen zijn en pijnklachten geven. Voorbeelden zijn hoofdpijn, lage rugklachten, tennis– of golfers elleboog, e.d.

Wat is triggerpoint?

Gespannen spieren

Gericht masseren

De behandeling richt zich met name op die klachten waarbij spieren (vaak al langdurig) gespannen zijn en pijnklachten geven. Door het gericht masseren van deze triggerpoints worden de spierverhardingen losgemaakt. Bestaan de klachten langer, dan zijn er meestal meer spieren bij betrokken en is bv dry needling een goede behandelmethode.

Vaak breiden de klachten zich uit, ook langs de wervelkolom. We betrekken deze spieren ook in de behandeling.
Wat is een spierverharding?

Wat voel je daarvan?

Een spierverharding is een hard aanvoelende plek ('knoop') in een spier, die naast een lokale drukpijn, ook vaak pijn op andere plaatsen in het lichaam kan veroorzaken.
  • Klachten kunnen zich uiten door;
  • Pijn ter plekke in een spier met of zonder uitstraling;
  • Bewegingsbeperkingen en /of stijfheid;
  • Verminderde kracht bij aanspannen van de spier;
  • Pijnklachten en pijnontwijkend gedrag;
  • Soms ook reacties zoals zweten, duizeligheid, licht in het hoofd, wazig zien, rillerig zijn of koude handen.
Wat patiënten over ons zeggen

Beoordelingen / Reviews

Wij hechten veel waarde aan kwaliteit en de service naar onze klanten. Daarom willen we ook altijd graag weten wat patiënten van hun behandeling vinden, zo kunnen wij eventueel nog betere kwaliteit en service verlenen. Veel van onze patiënten laten een beoordeling bij Zorgkaart Nederland een beoordeling achter. Zie hier ons gemiddelde cijfer.

Plan een afspraak
Hoe ontstaan de spierverhardingen?

De mogelijke oorzaken

• Door een verkeerde beweging of een ongeluk;
  • Door langdurig verkeerde houding of overbelasting;
  • Langdurige overbelasting met als veelvoorkomend probleem nek- armklachten (RSI, CANS );
  • Overbelasting bij sporters;
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia;
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. door gipsverband;
  • Psychologische factoren zoals stress, depressie, onrust en vermoeidheid;
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte (bijv. ontstaan na een botbreuk);
  • Chronische infecties en allergieën;
  • Slaaptekort.