Een pijnlijke pees is vaak een een hardnekkige blessure. Wat kun je doen om sneller te herstellen en herhaling te voorkomen?

Wat is het?

Een pees verbindt een spier met een bot. Als de pees overbelast wordt, kunnen er scheurtjes ontstaan. Je voelt dan pijn op de plek waar de pees aan het bot vastzit. Een tendinopathie, zoals de aandoening officieel heet, is meestal geen echte ontsteking maar een irritatie. Peesklachten komen het meest voor in de pols, hiel, schouder, heup, knie en achillespees. Een voorbeeld is de tenniselleboog.

Hoe herken je het?

De belangrijkste symptomen zijn pijn en irritatie. Soms is de plek waar de pees zit rood en gezwollen, soms voelt het stijf. In het begin doet de pijn zich alleen voor na een zware inspanning en ebben de klachten binnen een paar uur weg. Later doet de pees ook pijn bij gewone bezigheden.

Wat kun je zelf doen om klachten te verminderen?

Het is belangrijk in beweging te blijven bij een peesontsteking, maar doe dat wel op een lager pitje. Gebruik ook altijd pijnstillers, bij voorkeur paracetamol. Stel bijvoorbeeld dat je last hebt van je hiel, dan ga je (onbewust) verkeerd lopen en hou je de klacht als het ware in stand. Slik je een pijnstiller, dan kun je de voet wél normaal belasten en bewegen. Dat is gunstig voor het herstel van de blessure. Overleg in geval van twijfel even met je arts of fysiotherapeut.

Wanneer naar de fysiotherapeut?

Bij een peesontsteking kun je het best even afwachten hoe de pijnklachten zich ontwikkelen. Blijf bewegen, maar voorkom overbelasting. Blijven de klachten bestaan of heb je geen idee hoe de klachten zijn ontstaan? Dan kun je beter de hulp van de fysiotherapeut inschakelen.

Wat kan de fysiotherapeut doen?

De fysiotherapeut kan technieken toepassen waardoor de pees sneller kan herstellen. Ook kan een fysiotherapeut lichamelijk onderzoek doen om te zien waar de klacht precies vandaan komt.