Golfblessures: de golfers-elleboog

Bij golfen kunt u last krijgen van een aantal blessures: de golfers-elleboog, de onderrug en de polsen en schouders. Hier leest u wat de oorzaak is en wat u er aan kunt doen.

Wat zijn de symptomen?

De aanhechting van de spier op de elleboog wordt pijnlijk, evenals kracht zetten. Bijvoorbeeld bij het optillen met de handpalm omhoog gericht (onderhands tillen). Gewoon iets stevig vasthouden kan ook al pijnlijk zijn. Drukken op de binnenzijde van de elleboog is pijnlijk.

Hoe is de golfers-elleboog te behandelen?

Allereerst rust. Wanneer de klachten in een beginnend stadium zijn, zal dit mogelijk voldoende zijn. Blijven de klachten, dan zal de fysiotherapeut u kunnen helpen. Bij een echt lokaal probleem zal een behandeling met fricties (massage op de pijnplaats) en ultrageluid (tegenwoordig wordt ook wel shockwave toegepast) u van uw klachten af helpen. Helaas is het vaak geen lokaal (plaatselijk) probleem, maar ligt de oorzaak ergens anders. Een slecht bewegend pols- of ellebooggewricht of zelfs een probleem van de nek kan mede debet zijn aan de klacht. Om deze oorzaken goed in kaart te brengen zult u op zoek moeten naar een goede fysiotherapeut. Deze zal een bewegingsanalyse van uw nek/schouder/arm-gebied doen om een juiste behandelmethode te kunnen toepassen. Bij deze, meer complexe beelden, zal een snel resultaat niet altijd mogelijk zijn. Zeker wanneer de verkeerde wijze van bewegen al langere tijd bestaat zal herstel langer duren.

Hoe is de golfers-elleboog te voorkomen?

Een goede techniek is belangrijk. Dus les nemen kan een goed preventiemiddel zijn. Niet te lang doorgaan wanneer u wat pijn voelt is ook verstandig. Een middag lang alleen maar afslaan lijkt wellicht een goede training, maar u kunt ook overdrijven. Een brace heeft alleen zin wanneer u al wat last heeft, maar ook dan is het de vraag of u niet beter meer rust kunt nemen. Let bij de aanschaf van een brace wel op of u de juiste kiest; overleg met uw fysiotherapeut. Goedkoop is hier vaak uiteindelijk duurkoop!

Bron: Leef